tisdag 4 januari 2011

Vilken tur vi haft!

Sitter och tittar på en dokumentär på TV4 om barn i världen som fötts med LKG. Plötsligt förstår jag vilken tur vi har som bor där vi bor. Det finns än i dag, 2011, barn som får leva hela sitt liv utan att bli opererade för sin missbildning, det är för jävligt.
En annan sak som berör är att när man annars tittar på dokumentärfilmer om olika slags sjukdomar och handikapp så känns allt så overkligt och med en sån där "det händer inte oss"-känsla, i dag däremot, så är vi en av dom, tankarna tar mig genast tillbaka till den där dagen i juli 2009 när Eric kom ut, den där dagen då allt vart annorlunda, dagen då "det faktiskt kan hända oss". Ni som läst bloggen från början vet ju hur vår resa varit med känslor och tankar.
När man nu ser på dessa barn i Afrika skäms jag nästan för att jag tänkte som jag tänkte den dagen, samtidigt tillåter jag mig inte att ångra något, det var ju faktiskt tungt då. Nu däremot inser jag verkligen vilken bra sjukvård vi i de allra flesta fall har här i Sverige, TACKSAM!

1 kommentar:

Lisa sa...

Vi tittade också och blev tårögd av det, tänk vad de gör för de här barnen. Vilken förändring i deras liv.
Önskar er god fortsättning på nya året också!