fredag 9 mars 2012

Tal och språkutvecklingsbesök för 2,5 åring

Ja nu ska ni får följa med på ett besök med vårt charmtroll Eric när han ska visa hur hans språkutveckling har gått.
Eric och jag anländer på BVC vid 13:00 och går in i väntrummet - Eric är blyg och sitter i mitt knä medan han bygger ett puzzel.
När Kia (sköterskan) kommer säger han inget utan fortsätter med sitt puzzel. Vi går in till henne och vips tar Eric på sig rollen som hockeyspelare (har handskarna på så klart) Eric småspringer fram till Kias skrivbord och berättar att han vill ha de figurer hon har på skrivbordet. Sedan börjar en lång informationsstund från Eric där han berättar om alla saker hon har och Kia försöker få Eric att berätta vad olika djur heter och hur de låter - det är då som Eric byter form. Fraserna "-jag vet inte." "-"jag kan inte" och "-jag vill inte" upprepas och med en sådan säkerhet att det blir mest komiskt.
Som mamma blir man något frustrerad när Eric inte vet att det är en häst eller ett får eller ens hur de låter  -HALLÅ, DU KAN DETTA!!!! Men E fortsätter att envisas med att han inte vet. Vi går vidare och de spelar lite hockey ihop innan hon ber E visa på en mjukisko var öron, ögon och mage finns. Då går E fram till mjukiskon och rycker i öronen sedan envisas han med att ögonen och magen sitter på kons spenar.
Jag blev så full i skratt - driver han med oss. Både jag och Kia frågade honom men han fortsätter envist visa helt andra platser som är just ögon och mage - eller frasen "-jag vet inte".

Vi är kvar i rummet i 75 minuter och Eric berättar många saker men just dessa enkla bassaker kommer aldrig ur hans mun. Vi pratade även om att han kanske pga teckenspråket har "blandat ihop" mun och röd samt ögon och blå (tecknet för röd samt blå är att peka på munnen samt ögat) men detta var nog mest en önskan från min generade sida. Han gick så klart igenom "besiktningen" för Eric har många ord och fraser, han förstår vad vi säger och även om han fortfarande inte kan utöva ljud som kräver läppmusklerna så är han duktig på att prata - skulle snarare behöva en avknapp, för ofta pratar han mer än någon orkar lyssna på:-) Eric följer sin kurva vad gäller vikt och längd, han ligger ett snäpp under medel och har gjort så nästan hela sitt liv förutom vid födseln då han var exakt på kurvan och under sitt första levnadsår då han låg två snäpp under normalkurvan.

Igår kväll medan vi åt middag frågade jag och Lars om Eric kunde visa vart hans ögon och mage fanns...... klockrent pekar han på båda och ler.

Drev han med oss hela tiden vår lille riddare? Jag vet inte men attans vad man börjar tro att detta utstuderade sätt var planerat. Han e för go!

Inga kommentarer: