söndag 10 juli 2011

Nya nappar och operationsdatum

 Vi har fått samtal från Akademiska och operationen är flyttad en dag, till den 17:e augusti. Det känns personligen bättre med tanke på att jag blir ledig mitt i förberedelserna för skolstart.  Eric är i en oerhört härlig period just nu, han bubblar av prat och det formas nya ord och miner varje dag. Det känns som att när väl gommen e sluten har han stora chanser att få ett väl fungerande språk ganska enkelt, visst ska vi inte sluta öva och träna nu eller ropa hej, men bra känns det.

Nu i veckan fick vi lov att köpa nya nappar till Erics flaskor, han klarar inte av att dricka ur en vanlig napp vilket gör att Habermanflaskan fortfarande används. Nu börjar några nappar spricka och nya blev aktuellt, men oj vilket pris det är på dessa specialflaskor. Ska inte rabbla priser eller klaga men ställer mig ändå frågande till varför saker som har med "SpecialNeeds" att göra har en fyra gånger så hög prislapp???? Nu blev det inte någon succé med de nya napparna eftersom de är för spända och det var svårt att dricka ur dem... kämpa Eric!!!


5 kommentarer:

Lina sa...

Hej!
Jag hittade er blogg när jag googlade LKG (min dotter föddes med läpp, käk o gomspalt i mars förra året).

Det känns bra att läsa om er resa då vi ska göra samma! :)

Vi har Linköpings universitetssjukhus som "vårt ställe", intressant att läsa om hur de gör på olika sjukhus.

Ni använder tecken som stöd har jag förstått, var det via ert LKG-team ni uppmuntrades till detta? När tog de i så fall upp det?
Vi har inte fått någon info ang. det, min dotter är ju i och för sig knappt 1,5år så det kanske är tidigt...

Många funderingar och frågor, varje gång vi träffar vårt lkg-team glömmer vi bort hälften ;)

Jag följer era inlägg med stort intresse och kikar in då och då för att läsa nästa!

Ni gör ett fint arbete med bloggen, den hjälper mig mycket, tack.

Lina sa...

...glömde en sak... :)
Ett litet tips...

När vi har bytt till nya nappar, (medela special needs) har jag förlängt den lilla skåra som är på nappen, annars har det blivit för svårt att "suga"/dricka.
Min flicka fick inte i sig hälften och det tog mycket mer kraft, hon blev ledsen och trött, och förblev hungrig...
Funkar mycket bättre med längre skåra! :)

Hoppas det blir bättre för Eric med nappen hur ni än gör!

Lisa sa...

Vad fint det blir, kikar in för att säga hej.
Emma kommer snart att få tandställning, till hösten blir det till att dra ut tänder...hua

Nattali sa...

Hejsan!
Jag föddes också med LKG precis som er son.
Jag tycker det ser riktigt bra ut för honom. Det kommer blir superfina resultat.
Jag hade väldigt svårt att lära mig prata, men idag pratar jag flytande utan att läspa eller någonting.
Övning ger färdighet som man säger.
Fortsätt kämpa, det kommer bli jättebra!

Kram Natalie

Familjen Erlman sa...

Tack för alla peppande kommentarer, de värmer. Angående att använda tecken som stöd så var det logopeden i Uppsala och i Mora som rekommenderade oss till detta samt anmälde oss till en kurs. Något som vi verkligen inte ångrar.